top of page
  • Facebook

Co to jest dysgrafia?

"Jadwiga Wrońska (2009) uważa, że dysgrafia jest to niski poziom graficzny pisma, który powoduje, że jest ono trudne do czytania lub nieczytelne. Zaburzenia wynikające z dysgrafii „mogą się zmniejszać w wyniku intensywnych ćwiczeń grafomotorycznych. W przypadku braku ćwiczeń nasilają się one wraz z wiekiem, niekiedy aż do zupełnej nieczytelności pisma” (Pawluk-Skrzypek, Onufrejów 2012, s. 70). (...) Dysgrafia może wywrzeć ogromne piętno na życiu każdego człowieka. Osoby z dysgrafią, które przez brak ćwiczeń grafomotorycznych będą pisać nieczytelnie, mogą w konsekwencji mieć obniżoną samoocenę. Powinno się zwrócić uwagę społeczeństwa na konsekwencje wynikające z dysgrafii oraz na fakt, że można starać się im przeciwdziałać."


Czy można pomóc dzieciom i młodzieży z dysgrafią?


Tak! Zaleca się przede wszystkim:

  1. wykonanie diagnozy psychologiczno-pedagogicznej,

  2. przestrzeganie zaleceń zawartych w opinii psychologiczno-pedagogicznej,

  3. regularne uczęszczanie na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,

  4. wdrożenie także terapii ręki,

  5. zachowanie prawidłowej pozycji podczas pisania,

  6. stosowanie odpowiedniego chwytu pisarskiego,

  7. codzienną pracę w domu według wskazówek terapeuty prowadzącego.

Zacytowano fragment artykułu dr Izabeli Pietrowskiej.

Pietrowska I. (2014). Samoocena studentów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. W: K. Heland-Kurzak (red.), Poszukiwania badawcze doktorantów. Konceptualizacja, problematyzacja, operacjonalizacja. (s. 89-100). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.


Bibliografia:

Pawluk-Skrzypek A., Onufrejów A. (2012). Problemy wychowawcze i zaburzenia dzieci w wieku szkolnym – wprowadzenie do problemu, Poradnik dla nauczycieli, Część 1. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR.

Wrońska J. (2009). Dysgrafia a płeć. W: G. Krasowicz-Kupis (red.), Diagnoza dysleksji: najważniejsze problemy. (s. 288–343). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.


Zdjęcia wykonane przez dr Izabelę Pietrowską na początku i w trakcie pracy z uczniem, u którego zdiagnozowano między innymi dysgrafię.



Efekty usprawniania motoryki małej w SENSOMI.



  • Instagram

E-mail: izabela.pietrowska@sensomi.pl

Numer telefonu: 534 075 999

Adres: Al. Komisji Edukacji Narodowej 15

02-797 Warszawa (osiedle Kabaty)

Bardzo cieszymy się z Twojej wiadomości! Teraz będziemy mogli służyć Ci najwyższej jakości pomocą zindywidualizowaną do Twoich potrzeb. Serdecznie dziękujemy za zaufanie! ☺️

bottom of page