"Jadwiga Wrońska (2009) uważa, że dysgrafia jest to niski poziom graficzny pisma, który powoduje, że jest ono trudne do czytania lub nieczytelne. Zaburzenia wynikające z dysgrafii „mogą się zmniejszać w wyniku intensywnych ćwiczeń grafomotorycznych. W przypadku braku ćwiczeń nasilają się one wraz z wiekiem, niekiedy aż do zupełnej nieczytelności pisma” (Pawluk-Skrzypek, Onufrejów 2012, s. 70). (...) Dysgrafia może wywrzeć ogromne piętno na życiu każdego człowieka. Osoby z dysgrafią, które przez brak ćwiczeń grafomotorycznych będą pisać nieczytelnie, mogą w konsekwencji mieć obniżoną samoocenę. Powinno się zwrócić uwagę społeczeństwa na konsekwencje wynikające z dysgrafii oraz na fakt, że można starać się im przeciwdziałać."
Czy można pomóc dzieciom i młodzieży z dysgrafią?
Tak! Zaleca się przede wszystkim:
wykonanie diagnozy psychologiczno-pedagogicznej,
przestrzeganie zaleceń zawartych w opinii psychologiczno-pedagogicznej,
regularne uczęszczanie na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
wdrożenie także terapii ręki,
zachowanie prawidłowej pozycji podczas pisania,
stosowanie odpowiedniego chwytu pisarskiego,
codzienną pracę w domu według wskazówek terapeuty prowadzącego.
Zacytowano fragment artykułu dr Izabeli Pietrowskiej.
Pietrowska I. (2014). Samoocena studentów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. W: K. Heland-Kurzak (red.), Poszukiwania badawcze doktorantów. Konceptualizacja, problematyzacja, operacjonalizacja. (s. 89-100). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Bibliografia:
Pawluk-Skrzypek A., Onufrejów A. (2012). Problemy wychowawcze i zaburzenia dzieci w wieku szkolnym – wprowadzenie do problemu, Poradnik dla nauczycieli, Część 1. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA – JR.
Wrońska J. (2009). Dysgrafia a płeć. W: G. Krasowicz-Kupis (red.), Diagnoza dysleksji: najważniejsze problemy. (s. 288–343). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Zdjęcia wykonane przez dr Izabelę Pietrowską na początku i w trakcie pracy z uczniem, u którego zdiagnozowano między innymi dysgrafię.
Efekty usprawniania motoryki małej w SENSOMI.